نیازمندی‌ های رایگان داور
نیازمندی‌ های رایگان داور

نوع جدیدی از شرایط شکل‌گیری حیات در سیاره‌های فراخورشیدی کشف شد

ستاره‌شناسان نوع جدیدی از سیاره‌های فراخورشیدی را یافته‌اند که اگرچه برای سکونت بشر خیلی مناسب نیستند اما می‌توانند شرایط مطلوبی برای وجود نوع دیگری از حیات داشته باشند.

این طبقه‌بندی تازه از سیاره‌های فراخورشیدی که «های‌سین» (Hycean) نام گرفته است در حقیقت جهان‌هایی اقیانوسی با جو متراکم هیدروژن و جرم، دما و شرایط بسیار متفاوت نسبت به زمین هستند.

بر اساس مقاله‌ای که در نشریه‌ی «استروفیزیکال ژورنال» (The Astrophysical Journal) منتشر شده، اگرچه سیاره‌های این کلاس جدید، هم بزرگ‌تر و هم گرم‌تر از زمین هستند اما شرایط مناسبی برای داشتن اقیانوس‌های بزرگ دارند و این اقیانوس‌های عظیم، مانند آنچه در شدیدترین شرایط اقیانوس‌های زمین وجود دارد، می‌توانند از گونه‌هایی از حیات پشتیبانی کنند.

«نیکو مادوسودان» (Nikku Madhusudhan) پژوهشگر ارشد این مطالعه از مؤسسه‌ی نجوم کمبریج گفت: «سیاره‌های اقیانوسی مسیر تازه‌ای در جست‌وجوی ما برای یافتن حیات در نقاط دیگر کیهان باز می‌کنند.»

در ابتدا کشف سیاره‌ی فراخورشیدی K2-18b و یافتن آب در جو آن بود که این تیم را وادار به تحقیق در مورد برخی از سیاره‌های عظیم به‌عنوان جهان‌هایی با شرایط پشتیبانی از حیات کرد. این نوع سیاره‌ها بسته به اندازه، در دسته‌های گسترده‌ی اَبَرزمین‌ها (Super-Earths) یا مینی‌نپتون‌ها (Mini-Neptunes) جای می‌گیرند اما این تیم پژوهشی به دنبال یافتن راه بهتری برای توصیف آن‌ها بود.

اشتراک گذاری Telegram Facebook WhatsApp Twitter

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *