نیازمندی‌ های رایگان داور
نیازمندی‌ های رایگان داور

منظور از عرصه و اعیان چیست؟

چگونگی تفکیک اعیان

در بسیاری از ساختمان ها به سبب چند واحدی بودن آن ها؛ نیاز به تفکیک اعیان می باشد که به کمک آن بتوان واحد های مورد نظر را خرید و فروش کرد و برای مالکان مربوطه سندی معتبر صادر کرد. لذا تفکیک اعیان در ساختمان های چند واحدی؛ با توجه به گواهی پایان کار مربوطه انجام شده و شامل مراحل زیر می باشد:

  • تهیه گواهی پایان کار ساختمان توسط مالک یا وکیل قانونی
  • ارائه گواهی پایان کار ساختمان توسط مالک یا وکیل قانونی به اداره ثبت اسناد و املاک
  • ترسیم و مشخص کردن قسمت‌های مفروزی و قسمت های مشاعی ملک توسط نقشه بردار
  • تهیه و تنظیم صورت مجلس تفکیکی توسط نقشه بردار
  • طی مراحل اداری و هزینه‌های مربوطه

عرصه و اعیان در زمین های موقوفی

در زمین های موقوفی مالک تنها صاحب اعیان ملک بوده و هیچ اختیاری بر عرصه ندارد و سند عرصه آن بصورت موقوفی و در اختیار سازمان اوقاف می باشد و بر اساس شرایط وقف از آن بهره برده می شود. مالکیت این زمین ها به گونه ای است که عرصه بصورت دائمی در اختیار سازمان اوقاف بوده و در صورت ساخت و ساز و فروش واحدهای مربوطه تنها اعیان این املاک به فروش خواهد رسید و خریدار تنها صاحب اعیان می باشد.

در این نوع زمین ها و املاک، بر خلاف بسیاری از اسناد ملکی، صاحب اعیان و عرصه با یکدیگر متفاوت می باشد. لذا در این نوع از املاک به سبب اینکه عرصه در مالکیت صاحب اعیان نمی باشد بایستی سالیانه مبلغی را به عنوان اجاره به سازمان اوقاف پرداخت نماید. این اجاره به صورت 99 ساله خواهد بود و پس آن با بررسی شرایط درباره اجاره مجدد این زمین ها تصمیم گیری خواهد شد. علاوه بر این  هرگونه خرید و فروش در این اراضی باید تحت نظارت سازمان اوقاف انجام شود.

اشتراک گذاری Telegram Facebook WhatsApp Twitter

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *